مشکل اصلی در فرآیند گاز سوز کردن

در حال حاضر مشکل اصلی در فرآیند گاز سوز کردن خودرو ها، کمبود ایستگاه های سوختگیری گاز است که با توجه به کمبود آنها، رانندگان تمایل چندانی به انجام این کار ندارند. احد هژیر کارشناس خودرو با بیان این مطلب در گفت وگو با ایسنا، افزود: اجباری کردن طرح گاز سوز کردن خودرو ها فقط در صورتی معنا پیدا می کند که به موازات این طرح، تعداد ایستگاه های سوختگیری گاز نیز در کل کشور و نه فقط مراکز استان ها و حتی در جاده های بین شهری، افزایش قابل ملاحظه ای یابد.وی در ادامه با اشاره به کاهش راندمان موتور های پایه بنزینی پس از گازسوز شدن توضیح داد: هنگامی که موتور پایه بنزینی گازسوز می شود، محدوده احتراق ثابت می ماند و به دلیل متفاوت بودن عدد اکتان گاز و بنزین و همچنین تفاوت در نسبت تراکم این دو، شاهد افت راندمان موتور خواهیم بود.او ادامه داد: علی رغم وجود این کاهش راندمان، به دلایل مختلفی نظیر ارزان بودن گاز در کشور و فراوانی آن و نیز کاهش مصرف بنزین در کشور با اجرای این طرح از آن صرف نظر می شود. هژیر همچنین درباره موانع استفاده از خودرو های سواری دیزلی در کشور گفت: یکی از این موانع، قانونی قدیمی است که سال ها پیش جهت ممنوعیت تردد خودرو های سواری دیزلی به دلیل آلایندگی آنها تصویب شد و هم اکنون خودرو سازان تلاش دارند که این قانون را تغییر دهند.وی، مانع دیگر استفاده از خودرو های دیزلی را مشکل سوخت دیزل در کشور دانست و افزود: در حال حاضر میزان گوگرد در گازوئیل کشور بسیار بالاست و این باعث آلایندگی بالای خودرو های دیزلی می شود.این کارشناس با اشاره به این که در اروپا میزان گوگرد در گازوئیل حدود ۵۰ ppm است، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم موتور های دیزلی کشور استاندارد های آلایندگی نظیر یورو ۳ و یورو ۴ را دریافت کنند، باید مشکل سوختشان برطرف شود.
این کارشناس خودرو افزود: مشکل سوخت دیزل از پالایشگاه های کشور ناشی می شود و در صورت پالایش چند باره گازوئیل و جذب گوگرد آن، قیمت گازوئیل در کشور افزایش خواهد یافت. وی در ادامه با مقایسه خودرو های بنزینی و دیزلی گفت: موتور های بنزینی به دلیل نسبت تراکم کمتری که دارند، سرعت بیشتری نسبت به بقیه انواع موتور ها دارند و در مقابل موتور های دیزلی با توجه به دارا بودن گشتاور بالا توانایی حمل بار زیادی دارند و به همین دلیل بیشتر از آنها در بارکش ها استفاده می شود و از موتور های بنزینی در خودرو های سواری بهره گرفته می شود. هژیر مشکل وزن و حجم بالای مخزن های گازی که در عقب خودرو ها نصب می شوند را قابل حل دانست و گفت: با استفاده از مخزن های کامپوزیتی می توان مشکل وزن این مخزن ها را برطرف کرد و همچنین اگر در طراحی بدنه بتوان این مخزن ها را در کف خودرو جاسازی کرد، مشکل اشغال فضای آن ها و یا سقف نیز حل می شود. وی راه حل دیگر را نیز استفاده از سوخت LNG عنوان کرد و گفت: در این نوع سوخت در واقع گاز در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد به حالت مایع در می آید که در این حالت گاز وزن و حجم کمتری پیدا می کند که به دلیل نیاز به تجهیزات گران قیمت برای تبدیل گاز به LNG به فشار بالا، هم اکنون از این نوع سوخت درکشور استفاده نمی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد