قسمت چهاردهم

در این جلسه به برخی از عناصر موجود در صفحه Win32‌ می پردازیم .

عنصر TRichEdit :
با استفاده از این عنصر همانند TMemo می توان متون چند خطی را وارد و یا ویرایش کرد .
خواص ==>
Line : این خاصیت که بیشتر در موقع طراحی مورد استفاده قرار می گیرد برای کنترل محتویات و یا وارد کردن متن استفاده کرد .
ScrollBars : این خاصیت برای نمایش نوارهای پیمایش عمودی و افقی در عنصر به کار می رود .
ReadOnly‌ : اگر مقدار این خاصیت True تنظیم شود متن موجود در عنصر قابل ویرایش نخواهد بود .

برخی از توابع و متدهای کاربردی عنصر TRichEdit ==>
Clear : این متد برای پاک کردن متن درون عنصر به کار می رود .
FindText : از این تابع برای پیدا کردن متن درون عنصر استفاده می شود . فرم کلی تابع به صورت زیر می باشد :

FindText(const SearchStr: string; StartPos, Length: Integer; Options: TSearchTypes): Integer;

این تابع دارای 4 پارامتر ورودی و یک مقدار صحیح بازگشتی می باشد . پارامتر دریافتی SearchStr‌ متنی است که می خواهیم جستجو شود ، پارامتر StartPos‌ مشخص می کند که از چه کارکتری از متن درون عنصر جستجو باید شروع شود و پارامتر Length طول بازه جستجو را مشخص می کند .
این تابع یک مقدار صحیح بازگشتی دارد که در صورت پیدا کردن متن مکان اولین کاراکتر متن را درون عنصر بر میگرداند در غیر اینصورت مقدار صفر برمی گرداند.
Print : از این متد برای پرینت کردن متن درون عنصر به کار می رود . این متد یک پارامتر ورودی از نوع رشته دارد که متنی را مشخص می کند که در بالای صفحه پرینت باید چاپ شود .
ClearSelection : متن انتخاب شده را پاک می کند .
CopyToClipBoard : این متد متن انتخاب شده درون عنصر را داخل حافظه ClipBoard کپی می کند .
CutToClipBoard : این متد متن انتخاب شده درون عنصر را داخل حافظه ClipBoard منتقل می کند .
PastFromClipBoard : با استفاده از این متد می توان اطلاعات موجود در ClipBoard را در جایی که در آن مکان‎ نما قرار دارد ، کپی کرد.
Undo : آخرین تغییرات اعمال شده بر روی متن موجود در عنصر را بازیابی می کند .
CanUndo : این متد مشخص می کند که آیا خاصیت Undo (برگردان) فعال باشد یا خیر . [از خاصیت نیز می توان برای فهمیدن فعال و یا غیرفعال بودن خاصیت Undo نیز استفاده کرد]
ClearUndo : آخرین مقادیری را که از عنصر پاک شده است را بازمی گرداند .
SelectAll : تمام متن موجود در عنصر را انتخاب می کند .
Modified : این تابع مشخص می کند که آیا محتویات عنصر تغییر یافته است و یا خیر . [از این تابع می توان در موقع ذخیره کردن محتویات عنصر برای فهمیدن اینکه آیا محتویات تغییر یافته است یا خیر استفاده کرد]
Text : تمام متن داخل عنصر را مشخص می کند .
SelLength : با استفاده از این متد می توان تعداد کاراکترهای انتخاب شده عنصر را بدست آورد .
SelStart : این خاصیت شماره اندیس اولین کاراکتر انتخاب شده از کاراکترهای انتخابی را به ما می دهد .
SelText : این تابع متن انتخاب شده درون عنصر را برای ما برمی گرداند .
GetTextLen : با استفاده از این تابع می توان تعداد کل کاراکترهای موجود در عنصر را تعیین کرد .-

عنصر TProgressBar :
از این عنصر برای نشان دادن میزان پیشرفت یک عملیات استفاده می کنند .
خواص ==>
Min,Max : مینیمم و ماکزیمم مقدار پیشرفت عنصر را مشخص می کند و یا به عبارت دیگر مقدار ابتدایی و انتهایی را تنظیم می کند .
Position : این خاصیت میزان پیشرفت را بر می گرداند .
Smooth : این خاصیت مشخص می کند که آیا نوار پیشرفت به صورت خانه خانه نمایش داده شود و یا به صورت نوار یکنواخت .

عنصر TTrackBar :
از این عنصر برای مقدار دهی به صورت Scroll استفاده می شود .
خواص ==>
Min , Max : مینیمم و ماکزیمم مقدار عنصر را مشخص می کند .
Position : این خاصیت مقدار و مکان دکمه پیمایش را مشخص می کند .
SliderVisible : از این خاصیت برای پنهان و ظاهر ساختن دکمه پیمایش عنصر استفاده می شود .
TickMarks : مشخص می کند که درجه بندی به چه صورت نمایش داده شود . (tmBoth در دو طرف دکمه پیمایش - tmBottomRight در پایین و tmTopLeft در بالا)
Orientation : مشخص می کند که عنصر به صورت افقی یا عمودی نمایش داده شود .
----------------------------------------
یک مثال در کاربرد دو عنصر TProgressBar و TTrackBar :
دو عنصر را بر روی فرم قرار دهید و و خواص زیر را تنظیم کنید :
عنصر TProgressBar :

Min=0
Max=100
Smooth=True
عنصر TTrackBar :
Min=0
Max=10

در رویداد OnChange از عنصر TTrackBar کد زیر را وارد نمائید :

procedure TForm1.TrackBar1Change(Sender: TObject);
begin
ProgressBar1.Position := TraCKbAR1.Position*10
end;
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد